ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης Καλοκαίρι 2021

14.41

ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ 2021

ΜΕ ΔΥΝΑΜΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΡΗΤΗ

Μετά από μια περίοδο χειμερίας νάρκης με τα θέατρα κλειστά και τη δημιουργία σε αναστολή σε πανελλήνια κλίμακα, λόγω των μέτρων προστασίας για την πανδημία, το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κρήτης επανέρχεται δυναμικά με τρεις παραγωγές και μια φιλοξενία, το φετινό καλοκαίρι.

Για τη δημιουργία αυτών των παραστάσεων το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κρήτης συμπράττει τόσο με φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όσο και με δυνάμεις του κέντρου, με αποδεδειγμένα ποιοτική δράση στο θεατρικό χώρο – την Εταιρεία ΔΟΛΙΧΟΣ γνωστή ως Θέατρο Πορεία που διευθύνει ο Δημήτρης Τάρλοου από το 1998 στην Αθήνα και που έχει στο ενεργητικό της μεγάλες επιτυχίες ποιοτικές αλλά και εμπορικές, καθώς και την Εταιρεία Tεχνότροπον-Artway. Στόχος του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. είναι να συνδράμει με τον καλύτερο τρόπο στην πολιτιστική αποκέντρωση, αλλά και να ενδυναμώσει την παρουσία του στον θεατρικό χάρτη, ταξιδεύοντας σε όλη την Κρήτη, αλλά και στην υπόλοιπη Ελλάδα-μέσω της συμμετοχής του στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου-παρουσιάζοντας τις παραστάσεις του στην Επίδαυρο και στο Ηρώδειο και ανοίγοντας προοπτικές για προβολή του έργου του στο εξωτερικό.

Το Θέατρο της Κρήτης, αυτό που η Κρήτη στηρίζει με όλες της τις δυνάμεις, μπορεί να γίνει και Θέατρο όλου του κόσμου.

Σε αυτή την κατεύθυνση εργαζόμαστε στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. και σε αυτή την προσπάθεια έχω την αρωγή και την αμέριστη υποστήριξη του Διοικητικού Συμβουλίου του θεάτρου, τόσο της αεικίνητης Προέδρου κας Σοφίας Μαλανδράκη Κρασουδάκη όσο και του Αντιπροέδρου του θεάτρου Αντιδημάρχου κ. Γιάννη Γιαννακάκη, αλλά και όλων των δραστήριων μελών του, καθώς και της μικρής αλλά θαυματουργής ομάδας των εργαζομένων του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κρήτης-το διοικητικό και τεχνικό προσωπικό. Τους ευχαριστώ όλους από καρδιάς.

Οι φετινές καλοκαιρινές παραστάσεις, θα γίνουν τηρώντας τις οδηγίες που απέστειλε το Υπουργείο Πολιτισμού, σύμφωνα με τις συστάσεις της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων Covid-19 του Υπουργείου Υγείας.

Εύχομαι να έχουμε ένα δυναμικό δημιουργικό καλοκαίρι, με τις σκηνές ανοιχτές σε όλη τη διάρκειά του και την πλατεία των θεάτρων ξανά γεμάτη κόσμο. Γιατί το θαύμα του θεάτρου βρίσκεται ακριβώς σε αυτή τη ζωντανή σχέση, σε αυτή τη χημική ένωση σκηνής και πλατείας.

Σας περιμένουμε με μεγάλη χαρά.

Έφη Θεοδώρου

Καλλιτεχνική Διευθύντρια

ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ – ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ 2021

  1. «Πανώρια» του Γεωργίου Χορτάτση σε διασκευή-σκηνοθεσία Μάνου Βαβαδάκη

Πρώτη παράσταση: 2 Ιουνίου 2021, ώρα 21:15

Η πρώτη παραγωγή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κρήτης για το καλοκαίρι 2021 είναι η «Πανώρια» του Γεωργίου Χορτάτση, το πιο ερωτικό έργο της κρητικής δραματουργίας, μέσα από την ανανεωτική σκηνοθετική ματιά του Μάνου Βαβαδάκη.

Η Πανώρια διαδραματίζεται στο βουνό της Ίδης και αφορά στον παράφορο έρωτα δύο βοσκών, του Γύπαρη και του Αλέξη, για δυο βοσκοπούλες, την Πανώρια και την Αθούσα αντίστοιχα, οι οποίες πεισματικά αρνούνται τον γάμο και κάθε δέσμευση που θα τις κρατά σπίτι και θα τις αποτρέπει από την απόλαυση των βουνών και του κυνηγιού. Ούτε οι συμβουλές της προξενήτρας Φροσύνης κι η νουθεσία του Γιαννούλη, πατέρα της Πανώριας, κατορθώνουν να κάμψουν την απόφαση των δύο κοριτσιών. Μόνο η παρέμβαση του θεού Έρωτα, μετά από δέηση που πραγματοποιούν οι νέοι στον ναό της Αφροδίτης απάνω στην Ίδη, θα καταφέρει τις δύο βοσκοπούλες να τους αγαπήσουν, οδηγώντας την κωμωδία σε ένα ευτυχισμένο ανθόσπαρτο τέλος.

Ο Γεώργιος Χορτάτσης συγγράφει την Πανώρια, ένα από τα τρία σωζόμενα έργα του, στην τελευταία δεκαετία του 16ου αιώνα και σύμφωνα με τον Εμμανουήλ Κριαρά αποτελεί έργο «σταθμό για τη νεοελληνική δραματουργία». Λαμπρός χειριστής του δεκαπεντασύλλαβου, πλέκει στο κρητικό ιδίωμα ένα εξαιρετικό δείγμα ποιμενικής κωμωδίας, στη ειδυλλιακή ατμόσφαιρα του οποίου, εμφανίζονται ιδιαίτερα χαρακτηριστικά  του νεοελληνικού πολιτισμού. Στην άγρια ομορφιά του κρητικού ορεινού περιβάλλοντος, που αποπνέει μυστήριο και δέος, συντελείται μία ενδιαφέρουσα σύγκλιση λαϊκών και αναγεννησιακών αντιλήψεων για τη ζωή, για τη σχέση της με τον θάνατο, για τον ανιμισμό της φύσης, για τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία και για τη φυσική ανάγκη του ανθρώπου για συνύπαρξη. Αυτή η σύζευξη πολιτιστικών στοιχείων, καταδεικνύει την πλούσια πολιτισμική ώσμωση που συντελέστηκε στο νησί κατά την περίοδο της Βενετοκρατίας.

 

Σκηνοθετικό σημείωμα

Ο Έρωτας. Ο αιώνιος, ο ανίκητος, ο ατελέσφορος, ο βίαιος, ο εγωιστικός, ο κρυφός, ο παθητικός, ο πικρός, ο υπαρξιακός, ο υπέροχος. Ο Έρωτας, ένα από τα δύο αιώνια αινίγματα της ύπαρξης, μαζί με το θάνατο, βρίσκει στο Χορτάτση την ιδανική φωνή.

Στο ειδυλλιακό επίπλαστο τοπίο του Ψηλορείτη, τα πάθη και ο πόνος κάθε ερωτευμένου, ακουμπούν στους στίχους του, βρίσκοντας την χαμένη ειλικρίνεια της

παιδικής μας ηλικίας. Σε ένα ονειρικό περιβάλλον, όπου οι αρχαίες δοξασίες συνταιριάζουν με την χριστιανική αντίληψη της δημιουργίας, κάθε τι είναι γιγαντωμένο, σαν τους ορεινούς όγκους που τρυπούν τον ουρανό. Στην παράσταση επιχειρείται μια επαναπροσέγγιση της κρητικής λογοτεχνίας, μιας βαθιάς κατανόησης της ρίζας της παράδοσης στον λόγο, επενδύοντας στην ποιότητα του χιούμορ, που προβάλλει την διασκεδαστική και παράδοξη όψη της πραγματικότητας.

 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Διασκευή, Σκηνοθεσία: Μάνος Βαβαδάκης

Σκηνικά, Κοστούμια: Κωνσταντίνος Σκουρλέτης

Μουσική: Μιχάλης Παρασκάκης

Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου

Κίνηση: Έλενα Σταυροπούλου

Βοηθός σκηνοθέτη: Ευτυχία Φραντζεσκάκη

 

Παίζουν οι ηθοποιοί (με σειρά εμφάνισης): Μάνος Στεφανάκης, Λάμπρος Κωνσταντέας, Ευτυχία Φραντζεσκάκη, Νικόλας Χανακούλας, Στέλλα Βογιατζάκη, Μαρίνα Πανηγυράκη, Μάνος Βαβαδάκης.

 

Φωτογραφίες: Γιώργος Αναστασάκης

Trailer-Video: Πάρης Χαμουρίκος

Σχεδιασμός αφίσας: Γκέλυ Καλαμπάκα

 

Πρόγραμμα παραστάσεων:

Χανιά,  2 Ιουνίου έως 13 Ιουνίου (εκτός 8/6) – θέατρο Λενταριανών

Ηράκλειο, 14,15,16 Ιουνίου – Κηποθέατρο «Μάνος Χατζιδάκις»

Ρέθυμνο, 17,18 Ιουνίου – θέατρο «Ερωφίλη»

Σητεία, 21 Ιουνίου – Άλσος Χλουβεράκη

Άγιος Αντώνιος Κολυμβαρίου, 24 Ιουνίου – θέατρο «Αλέξης Μινωτής»

Κίσσαμος, 25 Ιουνίου  – αύλειος χώρος 1ο Δημοτικού Σχολείου

Παλαιόχωρα, 26 Ιουνίου – αύλειος χώρος Δημοτικού Σχολείου

Μαχαιροί, 28 Ιουνίου – Αμφιθέατρο

 

  1. «Προμηθέας Δεσμώτης» του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη

Σε συμπαραγωγή με το Θέατρο Πορεία

Πρώτη παράσταση: 4 Ιουλίου 2021

 

Το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κρήτης σε συμπαραγωγή με το Θέατρο Πορεία παρουσιάζει το κλασικό αριστούργημα του Αισχύλου «Προμηθέας Δεσμώτης». Η παραγωγή έχει ενταχθεί στο επίσημο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.

 

Η παράσταση θα κάνει πρεμιέρα στα Χανιά στο θέατρο της Ανατολικής Τάφρου στις 4 Ιουλίου, στη συνέχεια θα περιοδεύσει σε ολόκληρη την Κρήτη, αλλά και στην υπόλοιπη Ελλάδα. Οι παραστάσεις στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου έχουν οριστεί στις 20,21,22 Αυγούστου.

 

Σκηνοθετικό σημείωμα

Στον «Προμηθέα Δεσμώτη» η σύλληψη, η δομή και η επεξεργασία του μύθου, έχουν για κέντρο τους τη μορφή του πάσχοντος θεού-προφήτη που ορθώνεται, υπερασπιζόμενος τον άνθρωπο, απέναντι στον απολυταρχικό μηχανισμό μιας θεϊκής τυραννίδας. Η παράσταση αποτελεί ένα θεατρικό και ταυτόχρονα μουσικό γεγονός. Οι ηθοποιοί αντλούν πληροφορίες από τη ρυθμικότητα του κειμένου και μεταβολίζουν, με το σώμα και τη φωνή, σε θεατρική δράση, τον ήχο και τον ρυθμό του ποιητικού λόγου. Με όχημα τη μουσική, δημιουργούν μια δυναμική πλατφόρμα σκηνικής αναπαράστασης και αναδεικνύουν το έργο σαν μια σπαρακτική και με συνεχή κλιμάκωση, επίκληση ενός πάσχοντος θεού για τον άνθρωπο. Χορωδιακά μέρη, μελωδίες και δυναμικοί ρυθμοί, δημιουργούν ένα παλλόμενο και ζωντανό ηχητικό περιβάλλον, μέσα από το οποίο αναδεικνύονται τα πρόσωπα μιας παλιάς μα πάντοτε διαχρονικής και επίκαιρης ιστορίας.  Μιας ιστορίας που μπορεί να ακουστεί ως σκοτεινό σχόλιο για το παρόν ή ως φωτεινή ελπίδα για το μέλλον.

 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Μετάφραση: Γιώργος Μπλάνας

Σκηνοθεσία: Άρης Μπινιάρης

Μουσική Σύνθεση: Φώτης Σιώτας

Σκηνικά: Μαγδαληνή Αυγερινού

Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα

Σχεδιασμός φωτισμών: Αλέκος Αναστασίου

Χορογραφίες: Εύη Οικονόμου

Σύμβουλος δραματουργίας: Έλενα Τριανταφυλλοπούλου

Μετρική ανάλυση πρωτοτύπου: Καίτη Διαμαντάκου

 

Επιστημονική συνεργάτης: Κατερίνα Διακουμοπούλου

Βοηθός σκηνοθέτη: Δώρα Ξαγοράρη

Βοηθός σκηνογράφου: Ξένια Παπατριανταφύλλου

Βοηθός ενδυματολόγου: Αλέξανδρος Γαρνάβος

Διεύθυνση Παραγωγής: Στέλλα Γιοβάνη

Οργάνωση και εκτέλεση παραγωγής: Βασιλεία Τάσκου

Φωτογραφία: Πάτροκλος Σκαφιδάς

 

ΔΙΑΝΟΜΗ

Προμηθέας: Γιάννης Στάνκογλου

Κράτος: Άρης Μπινιάρης

Βία: Κωνσταντίνος Γεωργαλής

Ήφαιστος: Δαυίδ Μαλτέζε

Ωκεανός: Αλέκος Συσσοβίτης

Ιώ: Ηρώ Μπέζου

Ερμής: Ιωάννης Παπαζήσης

 

ΧΟΡΟΣ (Αλφαβητικά)

Αντριάνα Αντρέοβιτς

Δήμητρα Βήτα

Φιόνα Γεωργιάδη

Κατερίνα Δημάτη

Γρηγορία Μεθενίτη

Νάνσυ Μπούκλη

Δώρα Ξαγοράρη

Λεωνή Ξεροβάσιλα

Αλεξία Σαπρανίδου

Μουσικός επί σκηνής: Νίκος Παπαϊωάννου (Βιολοντσέλο, effects)

 

Πρόγραμμα παραστάσεων:

Χανιά, 4, 5, 6 Ιουλίου – θέατρο Ανατολικής Τάφρου,

Ρέθυμνο, 7, 8 Ιουλίου – θέατρο «Ερωφίλη»,

Ιεράπετρα, 9 Ιουλίου – αύλειος χώρος 3ου Γυμνασίου

Ηράκλειο, 11, 12 Ιουλίου – Κηποθέατρο «Νίκος Καζαντζάκης»

Επίδαυρος, 20,21,22 Αυγούστου – Αρχαίο θέατρο Επιδαύρου

 

  1. «Καπετάν Μιχάλης» του Δημήτρη Μαραμή, σύγχρονη λαϊκή όπερα, βασισμένη στο ομώνυμο εμβληματικό έργο του Νίκου Καζαντζάκη

Το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κρήτης παρουσιάζει τη σύγχρονη λαϊκή όπερα «Καπετάν Μιχάλης (Ελευτερία ή Θάνατος)» του Δημήτρη Μαραμή βασισμένη στο ομώνυμο εμβληματικό έργο του Νίκου Καζαντζάκη.

Το έργο αποτελεί πρωτοβουλία της Περιφέρειας Κρήτης σε συμπαραγωγή με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κρήτης και σε συνεργασία με τους Δήμους Ηρακλείου, Χανίων, Ρεθύμνου, Αγίου Νικολάου, ενώ τελεί υπό την αιγίδα της Επιτροπής «Ελλάδα 2021».

Πρόκειται για την κορυφαία εκπροσώπηση της Κρήτης στον εορτασμό των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση του 1821, καθώς το νησί συνδέεται άρρηκτα με τους αγώνες για την ελευθερία και τις επαναστάσεις κατά του τουρκικού ζυγού.

Οι παραστάσεις θα δοθούν τον Αύγουστο και το Σεπτέμβριο του 2021 στους τέσσερις Δήμους της Κρήτης και τον Οκτώβριο στο Ηρώδειο.

 

Το νέο αυτό έργο του Δημήτρη Μαραμή, γραμμένο στη μορφή του μουσικού θεάτρου, βασίζεται στο πρωτότυπο κείμενο του συγγραφέα. Το λιμπρέτο υπογράφει ο συνθέτης, οι στίχοι των χορικών ανήκουν στον ποιητή Σωτήρη Τριβιζά, ενώ τη σκηνοθεσία έχει αναλάβει η Έφη Θεοδώρου, Καλλιτεχνική Διευθύντρια του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κρήτης.

Συμμετέχει η Συμφωνική Ορχήστρα Νέων Κρήτης Δήμου Ηρακλείου ΣΟΝΚΔΗ, υπό τη Διεύθυνση του διακεκριμένου μαέστρου Μίλτου Λογιάδη.

Η παραγωγή πλαισιώνεται από καταξιωμένους ερμηνευτές του λυρικού θεάτρου και του έντεχνου τραγουδιού και για την υλοποίησή του συνδράμουν σημαντικοί καλλιτεχνικοί συντελεστές.

 

Στο πρωτότυπο αυτό οικουμενικό έργο, ο συνθέτης Δημήτρης Μαραμής, επιδεικνύοντας βαθιά γνώση και ανάλογο σεβασμό στην κρητική γραμματεία, ιστορία και παράδοση, με την οποία καταπιάνεται χρόνια τώρα, αναδεικνύει τις πτυχές του επικού μυθιστορήματος του Καζαντζάκη: το αιώνιο πάθος των Κρητικών για την ελευθερία, την αγωνία και το μαρτύριο του απαγορευμένου έρωτα, το πάλεμα της ψυχής του ανθρώπου για το δίκαιο, για την τιμή, για τους προγόνους, για την αμαρτία, για την επανάσταση, για τη ζωή και τον θάνατο.

 

Δημήτρης Μαραμής

«Καπετάν Μιχάλης (Ελευτερία ή Θάνατος

Σύγχρονη Λαϊκή Όπερα σε Δύο πράξεις

για σολίστ, χορωδία και ορχήστρα

 

Λιμπρέτο βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Νίκου Καζαντζάκη

Στίχοι χορικών Σωτήρης Τριβιζάς

 

Σκηνοθεσία Έφη Θεοδώρου

 

Συμφωνική Ορχήστρα Νέων Κρήτης Δήμου Ηρακλείου ΣΟΝΚΔΗ

Διεύθυνση Ορχήστρας Μίλτος Λογιάδης

 

Σκηνικά Εύα Μανιδάκη

Κοστούμια Άγγελος Μέντης

Κίνηση Τάσος Καραχάλιος

Φωτισμοί Νίκος Βλασόπουλος

Ήχος Δημήτρης Χατζάκης

Βοηθός σκηνοθέτη Γιώργος Παπαδάκης

 

 

Ερμηνεύουν

 

Καπετάν Μιχάλης Τάσος Αποστόλου

Πολυξίγκης  Χάρης Ανδριανός

Νουρήμπεης Θοδωρής Βουτσικάκης

 

Εμινέ  Fide Koksal

Ρηνιώ  Χριστίνα Μαξούρη

Κατερίνα Αγγελική Τουμπανάκη

 

Μανούσακας Βασίλης Δημακόπουλος

Μπερτόδουλος Νίκος Ζιάζιαρης

Εφεντίνα Καβαλίνα Ιωάννης Κοντέλλης

Βεντούζος Χρήστος Ραμμόπουλος

Φουρόγατος Μαρίνος Ταρνανάς

 

Συμπαραγωγή με την Πολιτιστική Εταιρεία  Τεχνότροπον-Artway

 

Πρόγραμμα παραστάσεων:

Χανιά, 26 Αυγούστου – θέατρο Ανατολικής Τάφρου,

Ρέθυμνο, 30 Αυγούστου – θέατρο «Ερωφίλη»,

Ηράκλειο, 3 Σεπτεμβρίου – Κηποθέατρο «Νίκος Καζαντζάκης»

Άγιος Νικόλαος,  7 Σεπτεμβρίου – Αλυκές

 

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ – ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ 2021

 

«Αντιγόνη» του Σοφοκλή  σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου

Παραστάσεις: Χανιά 24, 25 Ιουνίου – θέατρο Λενταριανών

 

Η Ομάδα Σημείο Μηδέν παρουσιάζει την παράσταση «Αντιγόνη» του Σοφοκλή,  σε συνεργασία με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κρήτης.

 

Μετά από τρεις επιτυχημένους κύκλους (Μάιος-Ιούνιος 2019, χειμερινή σεζόν 2019-2020 και καλοκαιρινή περιοδεία 2019) και έχοντας αποσπάσει τα θερμά σχόλια κοινού και κριτικών, η Ομάδα Σημείο Μηδέν και ο σκηνοθέτης Σάββας Στρούμπος παρουσιάζουν εκ νέου, το καλοκαίρι του 2021, την παράσταση «Αντιγόνη» του Σοφοκλή, σε επιλεγμένους σταθμούς σε όλη την Ελλάδα.

 

Αξίζει να σημειωθεί πως η παράσταση είναι το αποτέλεσμα πολύμηνου εργαστηρίου πάνω στην αρχαία Τραγωδία, που ξεκίνησε τον Οκτώβρη του 2018 και ολοκληρώθηκε τον Μάιο του 2019, με την πρώτη παρουσίασή της στο «Θέατρο Άττις-Νέος Χώρος» στην Αθήνα. Για τις ανάγκες της ερευνητικής διαδικασίας και της παράστασης δημιουργήθηκε νέα μετάφραση του έργου από τον Δημήτρη Δημητριάδη.

 

Σκηνοθετικό Σημείωμα


Το σκεπτικό της παράστασης:

Βλέπουμε την «Αντιγόνη» ως Τραγωδία για τη Διεκδίκηση της Ζωής.

Η ακατάβλητη επιθυμία της Αντιγόνης να θάψει τον νεκρό αδερφό της παρά τις διαταγές του Κρέοντα, δεν τη συνδέει μονάχα με τον κόσμο των νεκρών της και της οικογένειάς της. Ξεκινώντας από τη διεκδίκηση της ταφής απέναντι στην κρατική εξουσία, οδηγείται στη διεκδίκηση νέων όρων για την επανεκκίνηση της Ζωής στην πόλη μετά τον πόλεμο. Η Αντιγόνη επιχειρεί να ενώσει Μνήμη και Πόλη, Ύπαρξη και Ιστορία, Εξέγερση και Κοινωνία.

Ο Κρέων φέρει το τρίπτυχο δύναμης της ανδρικής – κρατικής εξουσίας ως απόλυτη αρχή: πατριαρχία – στρατοκρατία – φαλλοκρατία. Όποιος δεν είναι μαζί του είναι εναντίον του. Κατά τη γνώμη του όλοι και όλα τον απειλούν, όλοι χρηματίζονται για να υποσκάψουν την εξουσία του.

Η Αντιγόνη αντιτίθεται, αντιστέκεται. Η στάση της δεν αφορά μονάχα την οικογενειακή διάσταση του ζητήματος. Στον οίκο των Λαβδακιδών κάθε πράξη είναι άμεσα πολιτική, γιατί επηρεάζει άμεσα την πόλη. Ο κατ’ επιλογή θάνατος της Αντιγόνης αποτελεί κραυγή Ζωής! Επιλέγει τον θάνατο γιατί θέλει να ζήσει ασυμβίβαστα.

Η παράστασή μας παίζεται αμέσως μετά από έναν πόλεμο. Δεν βλέπουμε τον Μύθο στο βάθος του παρελθόντος, αλλά στο Μέλλον. Μπορεί η ζωή να επανεκκινήσει μετά τον πόλεμο; Μπορεί ο άνθρωπος να διεκδικήσει εκ νέου τους όρους της ζωής του; Ο πόλεμος αφορά την οικουμένη και δεν έχει χωρικό όριο. Το ίδιο και η τραγωδία. Μέσα από την οπτική του πολέμου συναντάμε την οντολογική και βιοπολιτική προσέγγιση του έργου ως αστερισμό τραγωδιών μέσα στην τραγωδία:

 

  • Η τραγωδία του εξεγερμένου Ανθρώπου: Αντιγόνη
  • Η τραγωδία της Εξουσίας: Κρέων
  • Η τραγωδία του Συγκρουσιακού ανθρώπου: Ισμήνη
  • Η τραγωδία του Λόγου: Αίμων
  • Η τραγωδία της Προφητείας: Τειρεσίας
  • Η τραγωδία του βραχυκυκλωμένου ανθρώπου: Ευρυδίκη
  • Η τραγωδία της Υποτακτικότητας: Φύλακας
  • Η τραγωδία της Δημοκρατίας: Χορός

Ο Χορός διαρκώς αναζητά το μέτρο. Θέτει ερωτήματα, αμφισβητεί και αυτό-αμφισβητείται, κρίνει και κρίνεται, αναιρεί και αυτό – αναιρείται. Προσπαθεί με μεγάλη αγωνία να ορίσει το δίκαιο και το άδικο, το σωστό και το λάθος, τον θύτη και το θύμα, χωρίς να υπάρχει καμία εξωκοσμική αρχή να δώσει σαφείς και οριστικές απαντήσεις. Πρόκειται για την Τραγωδία της Δημοκρατίας. Δεν μπορεί κανείς να είναι ήσυχος, αναθέτοντας την ευθύνη πολιτών και πόλης σε κάποιον θεό ή σωτήρα: «Ή θα είμαστε ήσυχοι ή θα είμαστε ελεύθεροι», έγραφε ο Θουκυδίδης.

Η Αρχαία Ελληνική Τραγωδία:

Η αρχαία Τραγωδία είναι τελετουργικό θέατρο προς τιμήν του θεού Διόνυσου, θεού της γονιμότητας και της βίας, της μεταμόρφωσης και των ενστίκτων. Βγαίνει μέσα από το συλλογικό ασυνείδητο της κοινωνίας. Μελετάει τη Ζωή στα ακραία όρια της Φύσης, της Ύπαρξης και της Ιστορίας. Είναι ένα βιοπολιτικό θέατρο, που ασκεί δριμύτατη κριτική στο δημοκρατικό πολίτευμα που το γέννησε, με σκοπό το ίδιο αυτό πολίτευμα να βαθαίνει διαρκώς τα χειραφετητικά του χαρακτηριστικά.

Η Τραγωδία, παιδί και μήτρα της Φιλοσοφίας και της Δημοκρατίας, είναι θέατρο καθολικής αμφισβήτησης. Μας προσκαλεί σε μια ριζική επαναξιολόγηση όλων των αξιών της ζωής, με το βλέμμα στραμμένο στον ενεργό και χειραφετημένο πολίτη σε διαρκή εγρήγορση.

 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Μετάφραση: Δημήτρης Δημητριάδης
Σκηνοθεσία, διαμόρφωση χώρου, επιμέλεια κοστουμιών: Σάββας Στρούμπος
Μουσική: Λεωνίδας Μαριδάκης
Φωτισμοί: Κώστας Μπεθάνης
Δραματολόγος: Μαρία Σικιτάνο
Photo credits: Αντωνία Κάντα
Δημιουργία αφίσας: Soul Design

ΔΙΑΝΟΜΗ

Αντιγόνη: Έβελυν Ασουάντ
Κρέων: Κωνσταντίνος Γώγουλος
Τειρεσίας – κορυφαία Χορού: Έλλη Ιγγλίζ
Ισμήνη – Αγγελιαφόρος: Άννα Μαρκά – Μπονισέλ
Αίμων: Γιάννης Γιαραμαζίδης
Ευρυδίκη – κορυφαία Χορού: Ρόζυ Μονάκη
Φύλακας – Εξάγγελος: Στέλιος Θεοδώρου – Γκλίναβος
Χορός: η Ομάδα