Καταρρέει το Φρούριο Ιτζεδίν – Αποκαρδιωτική η εικόνα στις ιστορικές φυλακές

16.57

Όσο αξίζει μια εικόνα δεν αξίζουν χίλιες λέξεις λέει πολύ σοφά ο λαός και πραγματικά τα λόγια περισσεύουν στην περιγραφή της φθοράς στο Φρούριο Ιτζεδίν από τον χρόνο, τις καιρικές συνθήκες και την ανθρώπινη εγκατάλειψη.

Όπου και να κοιτάξεις σε πιάνει θλίψη. Την Τετάρτη 12/05/ 21  κατέρρευσε το διοικητήριο της Φυλακής στου οποίου τους τοίχους κρατούμενοι είχαν ζωγραφίσει τοιχογραφίες μετά από απαίτηση των διοικητών. Αυτές στην καλύτερη περίπτωση σώζονται ως φωτογραφίες στο αρχείο των φυλακών, διαφορετικά πέρασαν στη λήθη.

Η κα Ειρήνη Καλαϊτζάκη μελετά την ιστορία των φυλακών εδώ και 20 χρόνια, καθώς όπως είναι γνωστό από τα κελιά έχουν περάσει ηχηρά ονόματα της πολιτικής σκηνής, έχουν εκτελεστεί πολιτικοί κρατούμενοι και πόσοι άλλοι ποινικοί. Μεταξύ των φυλακισμένων για δύο εβδομάδες και ο Ελευθέριος Βενιζέλος που έχτισε την επέκταση της από τους Οθωμανούς για εξύβριση του πρίγκιπα Γεώργιου μετά από μήνυση του Μητροπολίτη Κρήτης Ευμένιου.

Τα λίγα λεπτά παραμονής μας στους θαλάμους των κρατουμένων και στα κελιά της απομόνωσης για τις ανάγκες του ρεπορτάζ ζωντανεύουν εικόνες από την ιστορία που γρήγορα χάνονται βλέποντας το ερείπιο στο οποίο έχει μετατραπεί το μνημείο.

Το εκκλησάκι του Αγίο Ελευθερίου χτίστηκε από τους ίδιους τους κρατούμενους με τις αγιογραφίες να ανήκουν στον πατέρα του Χανιώτη καλλιτέχνη Ηλία Ραφτόπουλου που ζωγράφιζε με το στόμα. Και αυτές θα χαθούν καθώς το εκκλησάκι έχει υποστεί ανεπανόρθωτες ζημιές και κινδυνεύει με κατάρρευση.

Οι κινηματογραφικές ταινίες «μέρες του 36» του Θεόδωρου Αγγελόπουλου,  τα Πέτρινα Χρόνια του 1985 και το τελευταίο σημείωμα του 2017 του Παντελή  Βούλγαρη έχουν γυριστεί στα 16,5 στρέμματα της Φυλακής. Οι παρεμβάσεις που έγιναν από τα τεχνικά συνεργεία το 2017 ήταν ήπιες, με την αρχαιολογία να ζητά την απομάκρυνση των υλικών που χρησιμοποιήθηκαν για την αποκατάσταση και τον καλλωπισμό κάποιων χώρων για τις ανάγκες της ταινίας, μάλλον για να μην ξεγελιόμαστε από την πραγματική εικόνα της αδιαφορίας που δείχνει η Πολιτεία για το μνημείο πολιτιστικής κληρονομιάς που η ίδια έχει αναγνωρίσει…