Αποφράδα ημέρα για τα Χανιά η 8η Δεκεμβρίου – Μνήμες από το “Ηράκλειον”

15.19

Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος 48 χρόνια μετά τελέστηκε επιμνημόσυνη δέηση στο μνημείο του Ηράκλειον στην πλατεία Τάλω στο παλιό λιμάνι. Το παρόν έδωσαν συγγενείς των θυμάτων, διασωθέντες και εκπρόσωποι των τοπικών αρχών. Τα επίσημα στοιχεία έδειξαν ότι 246 άνθρωποι χάθηκαν στην παγωμένη θάλασσα, . Στο πλοίο λένε οι μαρτυρίες ανέβηκαν πολλοί περισσότεροι. 47 ανασύρθηκαν ζωντανοί.

Οι μαρτυρίες συγκλονίζουν. Οι επιζώντες έβλεπαν δίπλα τους, συνεπιβάτες να μην αντέχουν και να χάνονται στα κύμματα.

Το ιστορικό

Tο πλοίο των αδελφών Τυπάλδου “Ηράκλειον” απέπλευσε στις 7:20 μ.μ. της 8ης Δεκεμβρίου 1966 από το λιμάνι της Σούδας με προορισμό τον Πειραιά.

Το δρομολόγιο καθυστέρησε περίπου 20 λεπτά, εξαιτίας της καθυστερημένης άφιξης στο λιμάνι, ενός φορτηγού ψυγείου, βάρους 25 τόνων, το οποίο μετέφερε εσπεριδοειδή. Ο λιμενάρχης Χανίων, εξέφρασε επιφυλάξεις για την είσοδο του φορτηγού στο πλοίο, λόγω του βάρους του. Το μοιραίο, όπως αποδείχθηκε, φορτηγό-ψυγείο φορτώθηκε βιαστικά, χωρίς να τηρηθούν οι προβλεπόμενοι κανόνες ασφαλείας.

Στη βραχονησίδα Φαλκονέρα, στο μέσο περίπου της διαδρομής από τη Σούδα προς τον Πειραιά, η σφοδρή θαλασσοταραχή αρχίζει να προμηνύει την καταστροφή.

. Ένα μεγάλο φορτηγό ψυγείο προσκρούει με δύναμη στα πλαϊνά του πλοίου, καθώς έχει τοποθετηθεί εγκάρσια στο γκαράζ. Στις 02:00 τα ξημερώματα το φορτηγό ψυγείο από τους κλυδωνισμούς σπάει σαν καταπέλτης τη δεξιά από τις δύο πόρτες οχημάτων του πλοίου, προκαλώντας ρήγμα 17 τ.μ. Η εισροή των υδάτων είναι συνεχής.

Το πλοίο, βυθίζεται μέσα σε λίγα λεπτά σε βάθος 600 – 800 μέτρων.

Πολλοί παγιδεύονται στις καμπίνες, μερικές δεκάδες πέφτουν στη θάλασσα. Το σήμα κινδύνου, κινητοποιεί πολεμικά και εμπορικά πλοία, αλλά φτάνουν αργοπορημένα στο σημείο του ναυαγίου, λόγω της θαλασσοταραχής. Αρκετοί από τους επιζώντες πάλευαν με τα κύματα για περισσότερες από 15 ώρες μέχρι κάποιος να τους σώσει.

Η δίκη των κατηγορουμένων άρχισε στις 19 Φεβρουαρίου 1968 στο Κακουργιοδικείο Πειραιά. Είχε προηγηθεί μια σειρά αποκαλύψεων σχετικά με βαρύτατες ευθύνες του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας στην έκδοση πλαστογραφημένων πιστοποιητικών αξιοπλοΐας του σκάφους καθώς μετετράπη σε επιβατηγό από δεξαμενόπλοιο με αποτέλεσμα να κοπούν υποκαταστρώματα και να μειωθεί η ευστάθεια του. Στο εδώλιο κάθισαν τέσσερα στελέχη της πλοιοκτήτριας εταιρίας.

Τρία χρόνια αργότερα το αεροσκάφος της Ολυμπιακής Αεροπορίας που εκτελεί την πτήση από Χανιά για Αθήνα, συντρίβεται πάνω από τα βουνά της Κερατέας.Σύμφωνα με αναφορές, το πλήρωμα είχε πει νωρίτερα, ότι το αεροσκάφος έχανε ύψος επικίνδυνα, και ένας αξιωματούχος της Ολυμπιακής Αεροπορίας δήλωσε ότι ένα καθοδικό ρεύμα προφανώς προκάλεσε το ατύχημα.

Επιβάτες και πλήρωμα, ανασύρονται όλοι νεκροί, συνολικά ενενήντα άτομα. Το ημερολόγιο, έδειχνε 8 Δεκεμβρίου του 1969.

Το ναυάγιο του «Ηράκλειον» αφύπνισε το ελληνικό κράτος, που προχώρησε στη δημιουργία του θαλάμου επιχειρήσεων έρευνας και διάσωσης στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και τη θεσμοθέτηση του απαγορευτικού απόπλου για τα επιβατηγά πλοία.