Φόβοι για ευρωπαϊκό “blackout” στην ενέργεια: Έκτακτο σχέδιο με τηλεργασία, ημέρες χωρίς ΙΧ και νέα όρια ταχύτητας

11.46

Με τον πόλεμο στην Ουκρανία να συνεχίζεται με αμείωτη ένταση, η Κομισιόν έχει επεξεργαστεί ένα σχέδιο για τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για να αντιμετωπιστεί ένα ενδεχόμενο “blackout” στα αποθέματα πετρελαίουφυσικού αερίου και την ενέργεια, με στόχο τη μείωση της κατανάλωσης.

Οι προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής πρόκειται να παρουσιαστούν στους Ευρωπαίους ηγέτες στις 18 Μάη, ωστόσο ένα μέρος του σχεδίου για την ενεργειακή εξοικονόμηση έχει ήδη έρθει στο φως της δημοσιότητας.

Στους κύριους άξονές του περιλαμβάνονται η αναζήτηση εναλλακτικών πηγών ενέργειας, αλλά και ο διαμοιρασμός των ποσοτήτων πετρελαίου και φυσικού αερίου μεταξύ των 27 χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Προτείνονται, εξάλλου, λύσεις όπως ο περιορισμός της κυκλοφορίας των οχημάτων, αλλά και η τηλεργασία για τις περισσότερες μέρες της εβδομάδας.

Ειδικότερα, όπως αναφέρει η εφημερίδα “Τα Νέα” και η ισπανική εφημερίδα “El Pais”, το συγκεκριμένο σχέδιο της Κομισιόν έχει στόχο να αντιμετωπίσει ένα ενδεχόμενο blackout στην ενέργεια και βασίζεται στον κανονισμό για την εφοδιαστική αλυσίδα που έχει τεθεί σε ασφάλεια από το 2017 και υπό προϋποθέσεις θα μπορούσε να επεκταθεί, εκτός από το φυσικό αέριο και στο πετρέλαιο.

Ενεργειακή επάρκεια για νοικοκυριά και δημόσιες υπηρεσίες

Ο στόχος είναι να διασφαλιστεί πρωτίστως η ενεργειακή επάρκεια για νοικοκυριά και ζωτικές δημόσιες υπηρεσίες, όπως και επίσης για κλάδους παραγωγής που έχουν καίρια σημασία, όπως έγινε στα πρώτα lockdown του 2020 λόγω της πανδημίας.

Το στοίχημα είναι το πως θα μειωθεί η κατανάλωση, τόσο από τους πολίτες όσο και από τα κράτη. Γι’ αυτό έχει ξεκινήσει μια μεγάλη εκστρατεία, ενώ χώρες ήδη λαμβάνουν μέτρα. Στην προσπάθεια αυτή αξιοποιούνται τα στοιχεία της Διεθνούς Υπηρεσίας Ενέργειας.

Μείωση στην ημερήσια κατανάλωση πετρελαίου

Σύμφωνα με τη Διεθνή Υπηρεσίας Ενέργειας (ΙΕΑ), η εφαρμογή συγκεκριμένων μέτρων μπορεί να μειώσει την ημερήσια κατανάλωση πετρελαίου.

Τηλεργασία

Τηλεργασία έως τρεις φορές την εβδομάδα μπορεί να οδηγήσει σε εξοικονόμηση 500.000 βαρελιών πετρελαίου. Μια ημέρα τηλεργασίας ισοδυναμεί με 170.000 λιγότερα βαρέλια πετρελαίου ημερησίως.

Χρήση αυτοκινήτου

Κοινή χρήση αυτοκινήτου με άλλους ανθρώπους και ήπια οικονομική ενίσχυση σημαίνει 470.000 λιγότερα βαρέλια.

Όρια Ταχύτητας

Μείωση ορίων ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους τουλάχιστον κατά 10 χιλιόμετρα ανά ώρα ισούται με 430.000 βαρέλια λιγότερα.

Χωρίς αυτοκίνητο την Κυριακή

Κυριακές χωρίς αυτοκίνητα στις πόλεις σημαίνει 380.000 βαρέλια λιγότερα, ενώ η χρήση μονών – ζυγών στις πόλεις εξοικονομεί 210.000 βαρέλια πετρέλαιο. Για εξοικονόμηση ενέργειας προτείνονται επίσης: περιορισμός του αριθμού των αεροπορικών ταξιδιών για επαγγελματικούς λόγους, χρήση ηλεκτρικών οχημάτων και τρένων αντί για αεροπλάνα.

Γερμανία

Στη Γερμανία, η κυβέρνηση του Βερολίνου αποφάσισε να μειώσει στα 9 ευρώ για το επόμενο τρίμηνο την τιμή της μηνιαίας κάρτας για τα δημόσια μέσα μεταφοράς, ώστε οι πολίτες να ενθαρρυνθούν να χρησιμοποιούν αυτά αντί των αυτοκινήτων τους.

Ιταλία

Στην Ιταλία, επίσης, έχει τεθεί σε εφαρμογή από την κυβέρνηση του Μάριο Ντράγκι η “Επιχείρηση Θερμοστάτης”, με την οποία ελπίζει να εξοικονομήσει 2.000 – 4.000 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως. Σύμφωνα με τα μέτρα που έχουν εγκριθεί για τα δημόσια κτίρια, δίνοντας ανάλογες συστάσεις και για τα ιδιωτικά, τον χειμώνα η θερμοκρασία δεν μπορεί να ρυθμίζεται πάνω από τους 19 βαθμούς Κελσίου, με μέγιστη απόκλιση δύο βαθμών. Όσο για το καλοκαίρι, δεν θα μπορεί οι θερμοστάτες να πέφτουν κάτω από τους 27 βαθμούς, με ανάλογη απόκλιση.

Ανάλογα μέτρα σε Γαλλία, Ολλανδία, Αυστρία και Πορτογαλία

Ανάλογα μέτρα παίρνουν και άλλες χώρες της ΕΕ, όπως Γαλλία, Ολλανδία, Αυστρία και Πορτογαλία. Στην πρώτη, μάλιστα, τον Μάρτιο η κυβέρνηση είχε ζητήσει από τους πολίτες να συμμετέχουν στην προσπάθεια κατεβάζοντας τους θερμοστάτες στα σπίτια κατά έναν βαθμό – “αυτό ισοδυναμεί με 12-15 λιγότερα τάνκερ μεθανίου στα γαλλικά λιμάνια” είχε δηλώσει τότε η CEO του ενεργειακού ομίλου της Engie.

Ταυτόχρονα, σύμφωνα με την εφημερίδα “Τα Νέα”, οι Βρυξέλλες θα επιχειρήσουν να διασφαλίσουν ότι καμία χώρα δεν θα αποκτήσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι άλλης επειδή θα έχει πρόσβαση σε μεγαλύτερες ποσότητες πετρελαίου και φυσικού αερίου.

Αυτό σημαίνει ότι θα υπάρξει ένας μηχανισμός αναδιανομής με ευθύνη της Κομισιόν. Αρχικά, προβλέπεται να λειτουργεί σε εθελοντική βάση και εφόσον κριθεί αναγκαίο, να είναι υποχρεωτικός και να υπάρχουν και οι ανάλογες ρήτρες.

Πηγή: THE TOC