Βίντεο: Παράταση στη δημοπράτηση του ΒΟΑΚ από το Υποδομών

13.46

Σε αλλαγές στο τεύχος δημοπράτησης για το έργο του ΒΟΑΚ προχωρά το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων και έτσι έρχεται μια νέα παράταση για την κατασκευή του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο. Σύμφωνα με απόφαση του Υπουργού Χρήστου Σπίρτζη από τις 6 Αυγούστου που ήταν η προγραμματισμένη ημερομηνία, δίνεται παράταση για τις 28 Σεπτεμβρίου, ώστε οι ενδιαφερόμενοι να εκδηλώσουν ενδιαφέρον.  Ο στόχος είναι με τις αλλαγές να δοθεί η δυνατότητα σε περισσότερους να συμμετέχουν αλλά και σε όποιον προκύψει από τον διαγωνισμό να μπορεί το Υπουργείο να του αναθέσει και άλλα τμήματα.

Να θυμίσουμε ότι το έργο είναι προϋπολογισμού 1,1 δις ευρώ και στο τεύχος δημοπράτησης προβλέπεται για τον παραχωρησιούχο να μπορεί να λειτουργεί και συντηρεί μέγιστο μήκος του δρόμου στον ΒΟΑΚ τα 120 χιλιόμετρα ενιαίας επιφάνειας. Παράλληλα προβλέπει την ανάθεση στον Παραχωρησιούχο της μελέτης, κατασκευής, χρηματοδότησης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης και έτερων τμημάτων του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (…) και θα προκύψει κατά την έγκριση του λειτουργικού σχεδιασμού, συνολικού μέγιστου μήκους 36 χιλιομέτρων».

Το σχέδιο του υπουργείου Υποδομών περιλαμβάνει τρία διαφορετικά μοντέλα χρηματοδότησης για τρία διαφορετικά τμήματα: Ένα τμήμα (Χανιά – Χερσόνησος) θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης, ένα άλλο (Χερσόνησος – Νεάπολη) με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), η οποία θα προβλέπει, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, τις λεγόμενες «πληρωμές διαθεσιμότητας» και ένα τρίτο τμήμα (Νεάπολη – Αγιος Νικόλαος) ως παραδοσιακό δημόσιο έργο.

Ηδη έχει ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία για τα δύο πρώτα τμήματα. Το πρώτο τμήμα θα κατασκευαστεί με 25ετή σύμβαση παραχώρησης.

Το δεύτερο τμήμα του ΒΟΑΚ, από τη Χερσόνησο μέχρι τη Νεάπολη, είναι μήκους 30 χιλιομέτρων αλλά σημαντικού κόστους, που φτάνει τα 250 εκατ. ευρώ. Στο συγκεκριμένο τμήμα, όπως εξηγούν πρόσωπα που συμμετείχαν στον σχεδιασμό του έργου, «η κυκλοφορία είναι το 10% της κυκλοφορίας στο τμήμα Χανιά – Χερσόνησος, δηλαδή εξαιρετικά χαμηλή». Ετσι έπεσε στο τραπέζι η κατασκευή του τμήματος με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και «πληρωμές διαθεσιμότητας».

Πρόκειται για μοντέλο χρηματοδότησης που εφαρμόζεται συχνά πλέον στην Ευρώπη, σε πολλά οδικά έργα που έχουν ενταχθεί στο «πακέτο Γιούνκερ», στο οποίο αναμένεται να ενταχθεί και το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη. Μέσω των «πληρωμών διαθεσιμότητας», ο ανάδοχος και διαχειριστής του έργου θα λαμβάνει «ενοίκιο» από το δημόσιο, όταν καλύπτει συγκεκριμένες απαιτήσεις/προδιαγραφές ποιότητας κατά τη λειτουργία του οδικού άξονα. Επειδή οι «πληρωμές διαθεσιμότητας» καταβάλλονται κατά τη λειτουργία του έργου, ο ανάδοχος έχει, μάλιστα, κίνητρο να το ολοκληρώσει όσο πιο γρήγορα μπορεί.

Το τελευταίο τμήμα του ΒΟΑΚ, από τη Νεάπολη μέχρι τον Αγιο Νικόλαο, θα κατασκευαστεί ως παραδοσιακό δημόσιο έργο, με τον προϋπολογισμό στα 50 εκατ. ευρώ. Μάλιστα στο υπουργείο Υποδομών υποστηρίζουν πως επειδή διαθέτουν τα σχετικά κονδύλια (και με τη συνδρομή του ΕΣΠΑ), μπορούν να προχωρήσουν πολύ γρήγορα τον σχετικό διαγωνισμό.
 
Τέλος η διαδικασία της δημοπράτησης είναι εξαιρετικά χρονοβόρα και σύμφωνα με πληροφορίες από την έναρξη της μέχρι την ολοκλήρωση της μπορεί να περάσουν από 1 έως δύο χρόνια… άρα οι κρητικοί θα περιμένουν αρκετά μέχρι να δουν τις μπουλντόζες στο δρόμο…