Μετά το Πάσχα η ψήφιση στη Βουλή των συμβάσεων παραχώρησης για τα 14 αεροδρόμια

11.15

Αμέσως μετά το Πάσχα, και οπωσδήποτε πριν από την ολοκλήρωση της αξιολόγησης της ελληνικής οικονομίας, αναμένεται η ψήφιση των συμβάσεων παραχώρησης των 14 αεροδρομίων από την ελληνική Βουλή (ανάμεσα τους και το Αεροδρόμιο Χανίων),

Ο σχετικός νόμος είναι σχεδόν έτοιμος και αναμένεται να περιλάβει τις δύο συμβάσεις παραχώρησης, που αφορούν στις δύο ομάδες επτά συν επτά αεροδρομίων, έτσι όπως είχαν προβλεφθεί στον διαγωνισμό που πραγματοποίησε το ΤΑΙΠΕΔ. Αυτονόητο είναι ότι για να προχωράει σε αυτό το βήμα η διαδικασία έχει ληφθεί, εκτός από το «πράσινο φως» που δόθηκε από την Ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού για τη συγκεκριμένη συγκέντρωση, και η έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, ότι η σχετική σύμβαση δεν συνιστά κρατική ενίσχυση.

Η κίνηση αυτή αναμένεται να μειώσει την πίεση των συνδικαλιστών της ΥΠΑ και όσων αντιδρούν στην παραχώρηση των 14 αεροδρομίων. Ακόμη και σήμερα, παράγοντες της ΥΠΑ αλλά και δημόσιοι υπάλληλοι εμποδίζουν την είσοδο των στελεχών της Fraport στα αεροδρόμια. Τα μεγαλύτερα εμπόδια εντοπίζονται στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης και ίσως και στο αεροδρόμιο της Κεφαλονιάς. Στην πρώτη περίπτωση, προκαλείται το ερώτημα από πού καλύπτονται οι «αντάρτες», ενώ στη δεύτερη περίπτωση φαίνεται ότι έχουν πάρει αέρα λόγω του περιφερειάρχη των Ιονίων Νήσων, που πραγματοποίησε το δημοψήφισμα «Ναι» ή «Οχι» στην παραχώρηση των αεροδρομίων. Στο συγκεκριμένο ηλεκτρονικό δημοψήφισμα υπερψηφίστηκε το «Οχι» σε ποσοστό 75%, αλλά στην ψηφοφορία που διοργάνωσε ο περιφερειάρχης συμμετείχε μόλις το 2%-3% από τους 200.000 εγγεγραμμένους ψηφοφόρους της περιφέρειας.

Η μεγάλη πρόκληση για την προώθηση της επένδυσης είναι η διάθεση των απαραίτητων στοιχείων για την πιστοποίηση των ελληνικών αεροδρομίων με βάση τον νέο κανονισμό του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ασφάλειας Πτήσεων (ΕΑSA). Τα πρότυπα αυτά θα πρέπει να εφαρμοστούν μέχρι το 2017, αλλά η υποβολή τους στον EASA θα πρέπει να γίνει το αργότερο μέχρι την έναρξη της επένδυσης, που έχει προσδιοριστεί για το τέλος του έτους.

Το δεύτερο σημαντικό πρόβλημα αφορά το προσωπικό, που εμφανίζεται διχασμένο, δηλαδή αν θέλει να συνεχίσει μια καριέρα δημοσίου υπαλλήλου ή ιδιωτικού υπαλλήλου στην εταιρεία των αεροδρομίων. Η κυβέρνηση δεν έχει δώσει κανένα στοιχείο στον στρατηγικό επενδυτή, ενώ θα έπρεπε να έχει ήδη ξεκαθαρίσει το καθεστώς για τους εργαζόμενους στη νέα ΥΠΑ προκειμένου να αποφασίσουν τι επιζητούν. Οπως έχει αναφερθεί, ο στρατηγικός επενδυτής ενδιαφέρεται να προσλάβει προσωπικό της ΥΠΑ που γνωρίζει τη λειτουργία των αεροδρομίων, αλλά όσο χάνεται χρόνος, τόσο θα αναγκάζεται να αναζητεί λύσεις από την αγορά, εκτός ΥΠΑ.

Η γερμανική πλευρά με τη συνεργασία του ομίλου Κοπελούζου εμφανίζεται έτοιμη για την ανάληψη του ελέγχου των αεροδρομίων. Οι δύο επιχειρηματικοί όμιλοι φέρεται ότι έχουν εξασφαλίσει ήδη χρηματοδότηση 600 εκατ. ευρώ από τις τρεις θεσμικές τράπεζες (EBRD, IFC και ΕΙΒ), ενώ το ποσό δεν αποκλείεται να αυξηθεί στα 750 εκατ. ευρώ, εφόσον αυτό κριθεί απαραίτητο. Ο δανεισμός θα εξαρτηθεί από το ύψος των ιδίων κεφαλαίων που θα αξιοποιήσουν οι δύο πλευρές. Στη συμφωνία δανειοδότησης της Fraport Greece αναμένεται να συμμετάσχουν και εμπορικές τράπεζες από την Ελλάδα.

Πηγή: kathimerini.gr