Τα πτυχία των Πολυτεχνείων γίνονται μάστερ

10.28
Με μάστερ θα ισοδυναμούν στο εξής τα πτυχία που χορηγούν τα Πολυτεχνεία, οι Πολυτεχνικές και Γεωπονικές Σχολές της χώρας ύστερα από ενιαίες και αδιάσπαστες πενταετείς σπουδές, εφόσον περάσει διάταξη που, σύμφωνα με πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», ο υπουργός Παιδείας μελετά να συμπεριλάβει σε πολυνομοσχέδιο για την παιδεία τις επόμενες ημέρες!
Η αναβάθμιση αποτελούσε πάγιο αίτημα των Πολυτεχνείων και του ΤΕΕ εδώ και δεκαετίες και την είχαν υποσχεθεί, χωρίς να την πραγματοποιήσουν, αρκετοί από τους προηγούμενους υπουργούς Παιδείας. Ο Αριστείδης Μπαλτάς – που προέρχεται από το Πολυτεχνείο της Αθήνας και γνωρίζει καλά το θέμα – όμως φέρεται ως έτοιμος να την προχωρήσει.
Για το θέμα αυτό ο υπουργός συναντήθηκε προ ημερών με την αντιπρόεδρο του ΤΕΕ και πρώην αντιπρύτανη του Ε.Μ. Πολυτεχνείου Τώνια Μοροπούλου, η οποία επανέφερε το αίτημα των Πολυτεχνείων της χώρας – αλλά και της Ενωσης Ευρωπαϊκών Πολυτεχνείων της οποίας είναι επίσης αντιπρόεδρος – να θεσμοθετηθούν αδιάσπαστες πενταετείς σπουδές που θα οδηγούν σε μάστερ πλάι στις διασπασμένες (σε 3 χρόνια για πτυχίο και 1-2 ακόμα για μάστερ) που παρέχουν αγγλοσαξονικές Σχολές Μηχανικών. 
 
Οπως λέει στα «ΝΕΑ» η Τώνια Μοροπούλου, έχει καταθέσει στον υπουργό και σχέδιο για τη διάκριση της τεχνικής ευθύνης των μηχανικών (σ.σ. δηλαδή τον βαθμό των επαγγελματικών τους δικαιωμάτων) ανάλογα με τα έτη και το είδος των σπουδών, ενώ η ενδεχόμενη αναβάθμιση των πτυχίων πιθανώς να είναι αναδρομική, δηλαδή όλοι οι απόφοιτοι Πολυτεχνείων μέχρι ενός χρονικού σημείου να θεωρούνται κάτοχοι μάστερ, ώστε να μπορούν να αναβαθμιστούν βαθμολογικά αν δουλεύουν π.χ. στο Δημόσιο, αλλά να μπει φρένο σε αιτήσεις μισθολογικής αναβάθμισης παλαιών πτυχιούχων για προφανείς – δημοσιονομικούς – λόγους.
 
ΤΟ ΑΓΚΑΘΙ ΤΗΣ ΜΠΟΛΟΝΙΑ. Ενα πρόβλημα που ενδεχομένως να προκύψει με αυτή την απόφαση πάντως – εφόσον προωθηθεί – θα είναι η συμβατότητα των πολυτεχνικών σπουδών στη χώρα μας με τις προβλέψεις της περίφημης Συνθήκης της Μπολόνια, η οποία αφορά την ενιαία αντιμετώπιση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην Ευρώπη και προβλέπει τρεις διακριτούς κύκλους πανεπιστημιακών σπουδών.
 
Η Ελλάδα έχει επικυρώσει τη Συνθήκη, σύμφωνα με την οποία οι σπουδές διαρθρώνονται σε τρεις κύκλους: ο πρώτος συνίσταται στην παρακολούθηση προγράμματος σπουδών με μαθήματα που αντιστοιχούν κατ' ελάχιστο σε 180 πιστωτικές μονάδες (σ.σ. τουλάχιστον τρία χρόνια δηλαδή) και οδηγεί σε απονομή πτυχίου. Ο δεύτερος κύκλος συνίσταται στην παρακολούθηση προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών που αντιστοιχούν κατ' ελάχιστο σε 60 μονάδες και οδηγεί σε μεταπτυχιακό, ενώ ο τρίτος στην παρακολούθηση προγράμματος διδακτορικών σπουδών που αντιστοιχούν τουλάχιστον σε 30 πιστωτικές μονάδες και οδηγεί σε διδακτορικό. 
 
Το θέμα είναι ότι τα ελληνικά Πολυτεχνεία θα εισαγάγουν μια νέα μορφή πτυχίου, το «απευθείας μεταπτυχιακό», χωρίς να έχει δηλαδή μεσολαβήσει πρώτο δίπλωμα, συνεπώς «σπάνε» τους προβλεπόμενους τρεις κύκλους σπουδών. Ωστόσο, κατά την κυρία Μοροπούλου, αυτό δεν θα αποτελέσει πρόβλημα:
«Τα ευρωπαϊκά Πολυτεχνεία έχουν ήδη θέσει θέμα αναθεώρησης της Συνθήκης της Μπολόνια έτσι ώστε να επιτρέπονται όλα τα επίπεδα σπουδών και όχι μόνο το σχήμα 3 χρόνια για πτυχίο + 2 για μεταπτυχιακό που ακολουθούν οι Αγγλοσάξονες. Τον ερχόμενο Μάιο θα γίνει στο Ερεβάν σύνοδος των ευρωπαίων υπουργών Παιδείας, με θέμα ακριβώς την αναθεώρηση της Συνθήκης της Μπολόνια» λέει.
Ενα ακόμη ζήτημα είναι το πώς θα αντιδράσουν τα ελληνικά ΤΕΙ με Σχολές Μηχανικών τετραετούς φοίτησης.
 
Πάγιο αίτημα
Η απαίτηση των Πολυτεχνείων να αναβαθμιστούν τα πτυχία τους σε μάστερ χρονολογείται από τις αρχές της δεκαετίας του ‘80, όταν άρχισαν προσπάθειες αναβάθμισης των σπουδών τους ώστε να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις. Ιδιαίτερα τη δεκαετία του 2000 οι διοικήσεις των Πολυτεχνείων και το ΤΕΕ είχαν απευθύνει κατ’ επανάληψη στην Πολιτεία το αίτημα και είχαν λάβει θετικές απαντήσεις, όμως το ζήτημα πάγωσε ώς το 2009, οπότε τα ιδρύματα παρέκαμψαν την Πολιτεία και άρχισαν να χορηγούν στους αποφοίτους τους παράλληλα με το δίπλωμα και ένα πιστοποιητικό σπουδών ότι το πτυχίο είναι ισοδύναμο με μάστερ εμβάθυνσης στις επιστήμες του μηχανικού!
 
 
 
tanea.gr