Ντι Ντι Μπριτζγουότερ: Η σπουδαία τζαζ τραγουδίστρια ξανά στην Αθήνα

14.27

Την έχουμε δει, την έχουμε ξαναδεί αλλά, όπως είναι γνωστό, κάθε συναυλία της Ντι Ντι Μπριτζγουότερ αποτελεί ξεχωριστή εμπειρία. Τώρα μάλιστα που το κενό που έχει αφήσει πίσω της η Νίνα Σιμόν φαντάζει πιο μεγάλο από ποτέ και οι μεγάλες ερμηνεύτριες της τζαζ είναι είδος προς εξαφάνιση, η Ντι Ντι είναι η μόνη που διαθέτει το προφίλ της ντίβας και η ερμηνευτική δεινότητά της απέχει έτη φωτός από όσες νεόκοπες σταρ ευαγγελίζονται τις «ιέρειες» της τζαζ. Γιατί βεβαίως το τζαζ τραγούδι δεν υποστηρίζεται μόνο από μια καλή φωνή και εκεί τελειώνει όλη η ιστορία. Χρειάζεται το προσωπικό στίγμα του ερμηνευτή. Θέλει τον ερμηνευτή να μετατρέπει σε τζαζ οτιδήποτε αγγίζει και σίγουρα χρειάζεται εκείνη τη μαγεία με την οποία καθήλωναν το κοινό τους η Μπίλι Χολιντέι, η Ελα Φιτζέραλντ και η Σάρα Βον. Η νέα εμφάνισή της στο Gazarte ανήμερα του Αγίου Βαλεντίνου μόνο με τα ερωτικά τραγούδια της θα μπορούσε να συνδυαστεί και αυτό πρόκειται να γίνει.

H Ντι Ντι Μπριτζγουότερ είναι το ίδιο ζεστή ως άνθρωπος όσο και ως καλλιτέχνις. Μπορεί να σου μιλάει ώρες για τη ζωή της, για τον άντρα της, για τη γιαγιά της – το πιο αγαπημένο πρόσωπο στη ζωή της μετά τη μητέρα της – αλλά και για τις δυσκολίες που συνάντησε στην καριέρα της και τις οποίες ακόμη και σήμερα, ως φτασμένη καλλιτέχνις, βιώνει. Είναι μια παραμυθού που μιλάει με πολύ μεγάλη αγάπη για το Παρίσι που την αγκάλιασε και την παρέδωσε στον κόσμο ως μια μοναδική ερμηνεύτρια. Αντισυμβατική φιγούρα, συνεργάστηκε από μικρή με σπουδαίους καλλιτέχνες όπως ο Σόνι Ρόλινς, ο Ντίζι Γκιλέσπι, ο Ντέξτερ Γκόρντον και ο Ρόλαντ Κερκ, χωρίς αρχικά να εστιάζει την προσοχή της στην ανοδική πορεία της καριέρας της παρά στη συνεχή καλλιτεχνική εξέλιξή της. Στη συνέχεια όμως και με την εγκατάστασή της σχεδόν μόνιμα στο Παρίσι ήλθαν και εκείνα τα άλμπουμ που έγραψαν ιστορία και ιδιαίτερα το «Live At Yoshi's», το «Love And Peace» και το «Dear Ella». Με  το «This Is New» στο οποίο τραγουδά Κουρτ Βάιλ αποδεικνύει ότι η βελούδινη φωνή της αλλά και η μεγάλη πείρα της τής επιτρέπουν να αναπτυχθεί με άνεση σε όποιο πεδίο αυτή διαλέξει. Ετσι αφού κυκλοφόρησε το εξαιρετικό  «J'ai deux amours», όπου διασκεύασε γνωστά γαλλικά τραγούδια όπως τα «La vie en rose» και «Les feuilles mortes» προχώρησε στο «Red Earth» μέσω του οποίου αναζήτησε τις ρίζες της στην Αφρική και φυσικά το βραβευμένο «Eleanora Fagan (1915-1959): To Billie with Love from Dee Dee Bridgewater», ένα άλμπουμ-αφιέρωση στην Μπίλι Χόλιντεϊ.

Η Ντι Ντι Μπριτζγουότερ έχει πει στο ΒΗΜΑ

Για την ανάγκη της να μείνει στην Ευρώπη

«Βεβαίως δεν μου φέρθηκαν με τον ίδιο ρατσιστικό τρόπο όπως στην Αμερική. Εδώ κατάφερα  να πραγματοποιήσω όλα τα όνειρά μου . Απολύτως τα πάντα. Είχα το δικό μου σόου στην τηλεόραση, στο ραδιόφωνο, τραγούδησα στην όπερα, έκανα το περίφημο ντουέτο μου με τον Ρέι Τσαρλς. Δεν ξέρω αν θα μπορούσα να το κάνω αυτό στην Αμερική. Εδώ έφθασα τόσο ψηλά χωρίς να χρειαστεί να συμμετέχω σε όλες αυτές τις διαδικασίες που ορίζει το σύστημα. Δεν είχα καν συμβόλαιο όταν άνοιγα τις συναυλίες του Ρέι Τσαρλς, κάτι που στην Αμερική είναι αδιανόητο. Εδώ μπορώ να κάνω συναυλίες χωρίς να έχω πίσω ούτε τη δισκογραφική εταιρεία αλλά ούτε απαραίτητα και νέο άλμπουμ. Οσο ήμουν στις ΗΠΑ δεν είχα ιδέα για τις προοπτικές μιας τέτοιας ζωής».

Για την ανάγκη της να βρει τις ρίζες της με το άλμπουμ «Red Earth»

«Γιατί είμαι μαύρη που ζει στην Αμερική και οι πρόγονοί μου μεταφέρθηκαν εκεί ως σκλάβοι και αναφέρονταν ως νούμερα και όχι ως ανθρώπινα όντα. Σήμερα μπορώ για πρώτη φορά να μάθω από πού προέρχομαι. Εσύ ξέρεις ότι είσαι Ελληνας, ξέρεις πού έχεις γεννηθεί, το οικογενειακό σου δέντρο, έχεις αυτή την πολυτέλεια. Εγώ δεν την έχω όμως. Γνωρίζω τους παππούδες και τους προπαππούδες μου αλλά από εκεί και πέρα τα πράγματα είναι μπερδεμένα. Είμαι γεννημένη στην Αμερική αλλά το αίμα μου είναι ινδιανικό, κινεζικό, γερμανικό και η προέλευσή μου άγνωστη. Μην ξεχνάς ότι ως πριν από μισό αιώνα οι μαύροι δεν ψήφιζαν καν, όχι να γνωρίζουν από πού προέρχονται. Είναι μια αναγκαιότητα για να ολοκληρωθώ ως ανθρώπινο ον».

Συμβουλές προς τις νεότερες τραγουδίστριες σήμερα;

«Πρέπει να ελέγχουν τη φωνή τους ώστε να έχει διάρκεια όχι μόνο στον χρόνο αλλά και κατά τη διάρκεια ενός σόου. Επίσης δεν πρέπει να ακούνε άλλες τζαζ τραγουδίστριες αλλά να δίνουν προσοχή σε άλλα όργανα. Να επικεντρώνουν την προσοχή τους στο αγαπημένο τους όργανο και να εξελίσσουν τη φωνή τους βάσει αυτού, φτιάχνοντας το δικό τους στυλ. Ετσι με συμβούλευε ο Θαντ Τζόουνς και είχε απόλυτο δίκιο. Να μη φοβούνται τον ήχο τους και να αγαπήσουν τη δική τους φωνή γιατί δύο φωνές ποτέ δεν είναι ίδιες. Ποτέ δεν μπορείς να γίνεις αυτός που λατρεύεις. Ισως ένας καλός μίμος του και τίποτε περισσότερο. Και, τέλος, το βασικότερο, πρέπει να τραγουδούν από την καρδιά τους. Αν θέλουν να πείσουν για την αλήθεια τους, πρέπει να γνωρίζουν τι τραγουδούν. Πρέπει να γνωρίζουν τους στίχους. Και να μην αυτοσχεδιάζουν αν δεν μπορούν. Μια καλή ερμηνεία χωρίς βαρετά και αποτυχημένα τερτίπια μπορεί να τις οδηγήσει πιο ψηλά».

Πληροφορίες

14 Φεβρουαρίου

Gazarte, Βουτάδων 32-34, Γκάζι

Ώρα έναρξης: 22.00

Τιμές εισιτηρίων

Προπώληση: A ζώνη: 55€ | Β ζώνη: 40€  |   Όρθιοι: 20€

Ταμείο: A ζώνη: 60€ | Β ζώνη: 45€  |   Όρθιοι: 25€ 

tovima.gr